Bet Midrash Virtuali

בית המדרש הוירטואלי

של כנסת הרבנים בישראל

Red Line

חוג לימוד משניות ע"ש יצחק רבין ז"ל

Green Line

מסכת סוכה, פרק ה', משניות ב'-ג':

בְּמוֹצָאֵי יוֹם טוֹב הָרִאשׁוֹן שֶׁל חַג יָרְדוּ לְעֶזְרַת נָשִׁים, וּמְתַקְּנִין שָׁם תִּקּוּן גָּדוֹל. וּמְנוֹרוֹת שֶׁל זָהָב הָיוּ שָׁם וְאַרְבָּעָה סְפָלִים שֶׁל זָהָב בְּרָאשֵׁיהֶן, וְאַרְבָּעָה סֻלָּמוֹת לְכָל אֶחָד וְאֶחָד, וְאַרְבָּעָה יְלָדִים מִפִּרְחֵי כְהֻנָּה וּבִידֵיהֶם כַּדִּים שֶׁל שֶׁמֶן שֶׁל מֵאָה וְעֶשְׂרִים לֹג שֶׁהֵן מַטִּילִין לְכָל סֵפֶל וָסֵפֶל.

מִבְּלָאֵי מִכְנְסֵי כֹהֲנִים וּמֵהֶמְיָנֵיהֶן מֵהֶן הָיוּ מַפְקִיעִין, וּבָהֶן הָיוּ מַדְלִיקִין. וְלֹא הָיְתָה חָצֵר בִּירוּשָׁלַיִם שֶׁאֵינָהּ מְאִירָה מֵאוֹר בֵּית הַשּׁוֹאֵבָה.

הסברים:

א:
כעת אנחנו באים לתחילתו של התיאור של מה שבעצם התרחש בחגיגות של שמחת בית השואבה. משנתנו מתארת את ההכנות לחגיגות.

ב:
בתום היום הראשון של חג הסוכות, כשהיום הקדוש עובר להיות יום של חול המועד, הכוהנים היו יורדים מהעזרה אל תוך עזרת הנשים. כאם אתאר בקיצור נמרץ מה שנחוץ להבנת המשנה. אלה שחפצים ללמוד על הטופוגרפיה של בית המקדש בפירוט יכולים לפנות ל- מסכת תמיד (בשפה האנגלית), מסכת שלמדנו לפני כאחת-עשרה שנה.

ג:
חמש-עשרה מדרגות רחבות הובילו מהעזרה עד לעזרת הנשים, שהיא בעצם עזרת הציבור כולו. עזרת הנשים מכונה כך לא כיון שהיא היתה מיוחדת לנשים, אלא כיון שאסור היה לנשים להתקדם הלאה אל תוך בית המקדש — מלבד במקרים מסוימים ומיוחדים. הר הבית כולו היה מסודר לפי סדר קדושה עולה. רק לרחבה הגדולה העיקרית היה מותר ללא-יהודים להגיע; רוב היהודים לא יכלו להתקדש מעבר לעזרת הנשים; העזרה היתה מיוחדת לכוהנים שבתפקיד (וגם לנציגות מצומצמת של ישראלים — לא כוהנים ולא לויים); קדש הקדשים היה מחוץ לתחום לכל עם ישראל מלבד לכוהן הגדול ביום הכיפורים.

ד:
אם כן, בעצם, עזרת הנשים היתה המקום בו יהודים, גברים ונשים, התכנסו לעבודת ה', תוך כדי האזנה למקהלת הלויים והתזמורת שעמדו על חמש-עשרה המדרגות בזמן שהכוהנים הקריבו את הקרבנות בתוך העזרה. אולם, בערב זה, הערב של חגיגות שמחת בית השואבה, עליצות יתר עתידה להתרחש, ושמא גם התנהגות לא ראויה. לכן נראה ראוי לאפשר לנשים לראות את החגיגות בנפרד מהגברים.

ה:
'תיקון' היו בונים בעזרת הנשים. תיקון זה היה מעין במת צופים או גזוזטרה שממנה יכלו הנשים לראות מה מתרחש בעזרה למטה. משנתנו מדגישה ש-'תיקון' זה הותקן במיוחד לשמחת בית השואבה: הוא לא היה שם תמיד, אלא למשך חג הסוכות בלבד.

ו:
בתוספתא [סוכה פ"ד ה"א] מסבירים איך נוצרה הפרדה זו של המינים בשמחת בית השואבה:

בראשונה כשהיה שמחת בית השואבה אנשים רואים מבפנים ונשים רואות מבחוץ; וכשראו בית דין שהן באין לידי קלות ראש עשו שלש גזוזטראות בעזרה כנגד שלש רוחות, ששם נשים יושבות ורואות בשמחת בית השואבה, ולא היו מעורבין.

נדמה שכשהיו המינים במישור אחד (שהרי עזרת הנשים הובילה ישירות לרחבת החֵיל) יכלו להתערב בקלות, וזה הוביל למה שנראה בעיני חברי הסנהדרין כהתהגות לא ראויה (פריצות).

ז:
במאה ה-י"ט, כשהרפורמה באירופה ביטלה את הפרדת המינים בבית הכנסת, שהיתה נהוגה עד אז, האורתודוקסים הביאו את משנתנו (והבריתא המקבילה שבתוספתא) כדי להוכיח שהפרדת המינים בזמן תפילה הינה חובה. ההיפך מסתבר! ההפרדה שמוזכרת במשנתנו אינה למטרות עבודת הקודש אלא למה שהיה יותר חולין מאשר קדשים; יתר על כן, ההפרדה היתה אך ורק למשך חג הסוכות ולא לכל השנה. אם כן, זו הוכחה שאינה מכילה מים.

ח:
אחרי הקמת הגזוזטראות עבור הנשים הדבר הבא בהכנות היה תאורה. הכרחי היה שהחגיגות תתקיימנה באור גדול. מנורות של זהב הוכנסו לעזרת הנשים. לא נאמר כמה מנורות היו, אבל לכל מנורה היו ארבעה ספלים.

ט:
פרחי כהונה — צעירים — באו עם כדים מלאים שמן זית. כל כד הכיל 120 לוג שמן. לוג אחד הכיל בין 450 עד 500 סמ"ק. לפי זה 120 לוג היו כחמישים ליטר. קשה לי להאמין שצעירים יכלו לשאת כדים שבהם 50 ליטר שמן, ולכן יש להניח שיש כאן גוזמה. או שמא תכולת כל הכדים הסתכמה ב-50 ליטר. בין כך ובין כך הרבה שמן נשפך אל תוך ארבעת הספלים שבכל מנורה ומנורה, וזה הפיק הרבה אור. וכתוב במפורש במשנה ג':

לֹא הָיְתָה חָצֵר בִּירוּשָׁלַיִם שֶׁאֵינָהּ מְאִירָה מֵאוֹר בֵּית הַשּׁוֹאֵבָה.

י:
אסור היה לכוהנים לשרת בקודש ללא תחתונים [שמות כ כג, כח מב]. כשמכנסיהם בלו לחלוטין היו משמשים פתילים להדליק בהם את האור של המנורות של בית השואבה.

Green Line