Bet Midrash Virtuali

בית המדרש הוירטואלי

של כנסת הרבנים בישראל

Red Line

חוג לימוד משניות ע"ש יצחק רבין ז"ל

Green Line

מסכת סוכה, פרק ג', משנה י"ג:

יוֹם טוֹב הָרִאשׁוֹן שֶׁל חַג שֶׁחָל לִהְיוֹת בַּשַּׁבָּת, כָּל הָעָם מוֹלִיכִין אֶת לוּלְבֵיהֶן לְבֵית הַכְּנֶסֶת. לַמָּחֳרָת מַשְׁכִּימִין וּבָאִין. כָּל אֶחָד וְאֶחָד מַכִּיר אֶת שֶׁלּוֹ וְנוֹטְלוֹ, מִפְּנֵי שֶׁאָמְרוּ חֲכָמִים, "אֵין אָדָם יוֹצֵא יְדֵי חוֹבָתוֹ בְּיוֹם טוֹב הָרִאשׁוֹן שֶׁל חַג בְּלוּלָבוֹ שֶׁל חֲבֵרוֹ". וּשְׁאָר יְמוֹת הֶחָג אָדָם יוֹצֵא יְדֵי חוֹבָתוֹ בְּלוּלָבוֹ שֶׁל חֲבֵרוֹ.

הסברים:

א:
בזמן שבית המקדש היה קיים יום ראשון של סוכות יכול היה לחול בכל יום בשבוע. זה היה נכון במשך כ-250 שנה אחרי חורבן הבית. אולם, במשך המחצית השניה של המאה ה-4 לספירה, כשהיה מאוד בעייתי לקבוע ראשי חודשים על-ידי עדות-ראיה של בני אדם בגלל המצב ששרר בארץ, נשיא הסנהדרין, הלל השני, הנהיג את הלוח העברי הקבוע שממשיך להיות בתוקף עד עצם היום הזה. סידורי הלוח העברי מאפשרים שיום טוב ראשון של חג הסוכות יכול לחול ביום ב', ביום ג', ביום ה' וביום שבת, אך לא בימי א', ד' או ו'.

ב:
מסיבות שאינן צריכות לעכב אותנו כעת, המנהג התפתח בתפוצות הגלות לא ליטול את הלולב כשיום טוב ראשון של סוכות חל ביום השבת, מחשש שבני אדם יעבירו את לולביהם ברשות הרבים מן הבית אל בית הכנסת, מלאכה שאסורה בשבת. (הואיל ובתפוצות יש שני ימים שהם כאילו "יום טוב ראשון" כשהיום הראשון של סוכות חל בשבת אפשר ליטול את הלולב ביום א' שגם הוא יום טוב )שני של גלויות.)

ג:
בכלל לא ברור מדוע מנהג גלותי זה ממשיך בתוקף בארץ ישראל של היום. כפי שמשנתנו מבהירה, אכן נטלו את הלולב כשיום טוב ראשון של חג חל בשבת. (ויש יותר ויותר אנשים ש-'מעיזים' לעשות כן. הואיל וזה לא יקרה אלא בשנת 2020 מותר לחכות בסבלנות כדי לראות איך העניין יתפתח.)

ד:
במשנתנו מתוארים הסידורים שאפשרו את נטילת הלולב בבית הכנסת כשיום טוב ראשון של חג חל בשבת. אנשים היו מביאים את לולביהם לבית הכנסת ביום ו' ושם ישארו עד למחרת. כל אחד ואחד היה צריך לזהות את הלולב שלו (ושמא הדביקו פתק עם השם על הלולב). סידור זה היה נחוץ כי, כפי שכבר למדנו [סוכה 025] התורה מחייבת כל אדם ליטול ארבע מינים שלו ביום הראשון של החג. כפי שמודגש במשנתנו, חובה זו חלה אך ורק ביום הראשון; במשך כל שאר ימי החג מותר 'לשאול' את לולבו של הזולת כדי לקיים את המצוה.

ה:
כפי שנראה במשניות הבאות ובפרק ד', סידור זה נחוץ רק כשחל יום טוב ראשון של חג ביום השבת. אינו בתוקף ביום שבת אחר שחל בשבוע של החג: בשבת חול המועד אין נוטלים את הלולב ("מחשש שבני אדם יעבירו את לולביהם ברשות הרבים מן הבית אל בית הכנסת, מלאכה שאסורה בשבת.") התורה [ויקרא כג מ] מצווה:

וּלְקַחְתֶּם לָכֶם בַּיּוֹם הָרִאשׁוֹן פְּרִי עֵץ הָדָר כַּפֹּת תְּמָרִים וַעֲנַף עֵץ־עָבֹת וְעַרְבֵי־נָחַל...

אם כן, המצווה של נטילת לולב דוחה שבת "ביום הראשון", אך לא בכל יום שבת אחר במשך החג.

שאלות ותשובות:

הא לנו שאלה שקיבלתי מ-ראובן ארצי:

בקיבוץ שלי, עובדים בענף הבנין ערבים מוסלמים מן הגליל התחתון זה כמה שנים. הם מאד מקובלים אצלנו והיחסים טובים. כדי לסיים את בניית הסוכה הציבורית , בקש מי שביקש ששניים מן הקבוצה יסייעו בהקמת הסוכה ,כולל הנחת הסכך , מחצלות המיועדות למטרה זו. היום שמעתי שהרב המכהן קבע שהסכך אינו כשר כיוון שעסקו בו גויים. האם כללי" יין נסך "חלים גם על עיסוק בסוכה על ידי לא יהודים? הרב גם אמר למי שאמר שעל ידי "פעולה מסויימת", אפשר "לתקן את המעוות" . מכיוון משבמסכת סוכה עסקינן, הרשיתי לעצמי לפנות עליך בשאלה זו.

אני משיב:

קשה לי לרדת לעומקה של מחשבתו של הרב המקומי. לֵית מַאן דְּפַּלִּיג שמאוד רצוי שסוכה תוקם על-ידי יהודים עבור יהודים, שהרי בסופו של דבר הסוכה משמשת לקיום המצווה של ישיבה בסוכה. אבל, איני מכיר סיבה לפסול סוכה רק עקב כך שהוקמה על-ידי לא-יהודי.

היה עדיף שיהודים יחבבו את הקמת הסוכה ויקימוה לעצמם כדי לקיים בה את מצוות החג. (המצווה היא להתעטף בטלית ולא היינו מבקשים מלא-יהודי לקשור בשבילנו את הציציות בטלית, לא כן? וכך, לעניות דעתי לגבי כל מכשירי מצווה.)

אבל, לפסול סוכה — איני מכיר טעם. אם רצו החברים להיעזר בלא-יהודים במלאכת ההקמה ואם ברצונם לארח לא-יהודי בסוכה בימי החג לֵית לָן בָּהּ, ואין הסוכה פסולה. הרי בסופו של דבר אנחנו מברכים לא על הקמת הסוכה אלא על הישיבה בה בימי החג.

ייתכן שהרב המקומי הציע להעלות מחדש את הסכך כדי "להכשיר" את הסוכה, כי, כפי שלמדנו, הסכך הוא עיקר הסוכה. ואם יעשו כך יצאו לפי כל הדיעות, וגדול השלום.

לגבי ההיקש שאתה מציע בין הקמת סוכה לבין יין נסך — אין בה אחיזה כלל ועיקר.

הודעה:

אם טרם עשיתם זאת, אנא לחצו על הקישורית הזו. תודה.

תקוותי היתה שנצליח לסיים את התעסקותנו במסכת סוכה עד כניסת החג, אך לפעמים נסיבות החיים מתערבות! אני מאחל לכל אחד ואחת חג סוכות שמח, שהרי הוא זמן שמחתנו.

Green Line